Pages

February 02, 2015

MamaReena Sambal Bilis & Sambal Hijau

Sambal Oh Sambal..ramai gak orang yag rapat ngan aku tnye sejak bila biznes sambal ni??? Sejak bila bukak kilang??? Soklan cepu mas tu..payah gak nk jawab hehehe. Aku pun tak tau lah..tetiba datang jek idea nk buat sambal ni...tula..sume ni gerak dr Allah..Alhamdulillah ;-)

Aku ni memang dari zaman blaja dulu memang tak reti duk diam..ada jek yang aku nk buat..almaklum la masa blaja konon-konon amik course biznes kan so kira nak praktis la gitu..Tapi niaga ni memang seronok la sebenarnya kalau kita minat. Pokok pangkal hati kita..kalau nak sume leh jalan janji biznes tu halal tak anianya orang sudah.

Memasak ni memang salah satu benda yg aku minat sejak dulu..so kira xde la susah sangat. So since dah minat, so terpikir plak nk transform jadikan punca pendapatan. Mana la tau tup tup nanti Sambal MamaReena ni leh go global kan..amin amin..cecita tinggi tu huhuhu

Sambal aku ni made to order & takde pengawet so memang kena "handle with care" la...no choice. Mula-mula nak niaga ni memang banyak cabaran yang kena tempuh..yela saya budak baru blaja so kena la amik galah dulu kan huhuhu. Dua-dua sambal bilis ngn sambal hijau ni ada cabaran yang tersendiri. Cam sambal bilis tu ada yg ingat aku goreng cilinye tak lama..tp xpe maybe org yg komen tu tak tau..Kalau nak tau sambal bilis ni amik masa sekurang-kurang 4 1/2 jam tuk betul jadik garing & kering..fuhh memang berpoloh den nunggu sambal den masak hehehe. Tapi takpe..nak buat tu biar betul-betul sepenuh hati..secukup rasa..masak dari hati baru la menjadi ;-)
Yang sambal hijau ni plak basah..so bila takde pengawet memang agak susah la nk simpan kat luar lama-lama melainkan simpan kat freezer atau cheeler. Tapi takpe la kan..dari guna pengawet membahayakan nyawa orang yg makan baik xyah guna..aku just inform jek customer camne nak buat bila dh dapat sambal tu.  
So ni la end produk MamaReena; Sambal Bilis & Sambal Hijau....tadaaaaa


 
 Tiap usaha tu memang terlalu banyak cabaran nak kena tempuh..Aku mintak-mintak la aku ni terus cekal, sabo & tak mudah putus asa. Mudah-mudahan Allah permudahkan segala yg aku usahakan ni amin...





0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Kehidupan Dari Kaca Mata....Rena. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase